DZIEŃ ŚWIĘTEGO WAWRZYŃCA NA ŚNIEŻCE

DZIEŃ ŚWIĘTEGO WAWRZYŃCA NA ŚNIEŻCE - ROK 2016

© WIKTOR SZCZYPKA / RATOWNICTWO GÓRSKIE

Zdaję sobie sprawę, że artykuł napisany po czasie nie spełnia roli newsa, ale bardziej chodziło mi o opisanie wydarzenia niż o „gorącą” relację. Jak co roku, na szczycie Śnieżki ,10.08.2016 roku, w dzień św.Wawrzyńca patrona ludzi gór, spotkali się ratownicy górscy i przewodnicy.

WE MGLE I DESZCZU

Podawany o godzinie 8.00 komunikat meteorologiczny ze Śnieżki informował, że temperatura wynosi tylko 4 stopnie Celsjusza, ale za to widoczność jest w granicach 50 kliometrów. Jednak góry to są góry. Pogoda jest bardzo dynamiczna, i kiedy znaleźliśmy się na szczycie okazało się, że pada, jest mgła i generalnie nieciekawie. Takie warunki spowodowały, że na szczyt dotarli tylko ci najwytrwalsi.

DZIEŃ ŚWIĘTEGO WAWRZYŃCA NA ŚNIEŻCE
© WIKTOR SZCZYPKA / RATOWNICTWO GÓRSKIE

Było zdecydowanie mniej ludzi niż w roku ubiegłym, kiedy to uroczystości odbywały się przy pięknej pogodzie, i bez porównania mniej niż w latach poprzednich. Jednak znakomici goście w postaci biskupa legnickiego ks. Stefana Cichego oraz biskupa z Hradec Kralove ks. Jana Vokala chyba “załatwili pogodę z Szefem” , bo pomimo że było chłodnawo, to jednak już bez deszczu. Co to znaczy dobry “Szef”…
W tym roku nie było biskupa niemieckiego, który w poprzednich latach również uczestniczył w uroczystościach.

SAMOCHODEM I KOLEJKĄ GONDOLOWĄ

Większość uczestników dotarła piechotą ,niepełnosprawni zostali wywiezieni ( jak co roku ) samochodem, a niektórzy szczęśliwcy wyjechali nowo wybudowaną kolejką gondolową z Pecu pod Sněžkou na sam szczyt.

W taki wlaśnie sposób dotarliśmy my: grupa seniorów z Grupy Wałbrzysko-Kłodzkiej i z Grupy Karkonoskiej. Przypomnę, że trzymamy się razem, bowiem przed podziałem na wymienione grupy kiedyś stanowiliśmy jedną Grupę Sudecką.Te znajomości i przyjaźnie pomimo upływu lat są nadal aktualne.
W tym miejscu znowu muszę zaakcentować sposób załatwienia sprawy.W dzisiejszych czasach takie postawy są mało popularne, a niekiedy nawet niegodne współczesnych herosów. Być twardym, dbać tylko o własne interesy – to credo niektórych z nich.

Piszę o tym nie dlatego, żeby “łapać punkty” u Naczelnika i Prezesa, ale bez ich udziału nie bylibyśmy tak wspaniale potraktowani.

Obaj wymienieni,  przychylając się do wytycznych Karkonoskiego Parku Narodowego, aby jak najmniej samochodów poruszało się w tym dniu po drodze, poprosili Dyrektora Parku – Pana Andrzeja Raja, aby wzorem ubiegłego roku pomógł wytransportować grupę seniorów na szczyt. Dzięki jego wstawiennictwu, po przyjeździe na dolną stację kolei, otrzymaliśmy darmowe bilety na wyjazd i zjazd gondolą. Wielkie dzięki za to, Panie Dyrektorze!

Po mszy, tradycyjnie, ci którzy czuli się na siłach, udali się z kapelanem naszej Grupy Karkonoskiej ks.Michałem Gołębiem do symbolicznego cmentarzyka w Kotle Łomniczki, a pozostali, różnymi ścieżkami udali się do dolnej stacji wyciągu na Kopę.

W WESTERN CITY

Tradycyjnie też, jak co roku, zaproszeni przez Jerzego Pokoja, spotkaliśmy się w Country Klubie miasteczka westernowego . Posiedzieliśmy przy ognisku, piekliśmy kiełbaski, a ci którzy mieli na to ochotę, mogli nawet wypić po kufelku piwa.

Przykre, że najwyższe władze państwowe, uczestniczące w poprzednich latach w uroczystościach na Śnieżce, zostały “zastąpione” listem prezydenckim odczytanym przed mszą.

Reasumując: takie spotkania, których inicjatorem – znowu sięgnę do historii – był Jerzy Pokój, są chyba ludziom potrzebne, bo w przeciwnym razie nikt by w nich nie uczestniczył. Co prawda, jak napisałem na wstępie, pogoda trochę zweryfikowała liczebność uczestników, ale jednak….
Myślę, że jeżeli dożyjemy (a niestety, co chwilę ktoś z naszego grona odchodzi ), to w przyszłym roku spotkamy się znowu na Śnieżce. Oby tylko przy lepszej pogodzie. Myślę również, że trzeba to będzie załatwić z “Szefem” nieco wcześniej, a nie na ostatnią chwilę!

Ryszard Jędrecki
O Ryszard Jędrecki 45 artykułów
Ryszard Jędrecki - ratownik Grupy Karkonoskiej GOPR | SEKRETARZ ZARZĄDU FUNDACJI GOPR

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis